طبقه بندی تکالیف درسی
1- تکالیف ترمیمی ( تمرینی)
این نوع تکلیف ،جهت مرور و تقویت مهارت ویا دانشی که قبلاً آموزش داده ایم به دانش آموز ارائه می شود.مثال : خط کشیدن زیر مطالب - روخوانی یک متن – حل مسائل -باز نویسی برخی از مباحث
2- تکالیف آمادگی
اگر بخواهیم دانش آموز در ارتباط با درسی که در جلسه بعد ،تدریس می شود ، فهم بهتری داشته باشند، این تکلیف به آنان ارائه می گردد.
مثال : در ارتباط با تدریس گیاهان در هفته آینده ، تعدادی برگ یا دانهی گیاهان را جمعآوری کنید
3- تکالیف کاربردی :
این نوع از تکالیف به فهم بهتر مطالب آموخته شده ، کمک می کند.
مثال : خلاصه کردن یک متن یا داستان ، ترسیم نقشه ومشخص نمودن مواردی روی ان
4- تکالیف بسطی – امتدادی :
این دسته از تکالیف در توسعه دانش ،فهم ومهارت های دانش آموزان دررابطه با تجاربی که قبلاً آموخته اند،موثر می باشند.
مثال : در کتابخانه کتابی دربارهی سنگ ها پیدا کنید وپس از مطالعه، قسمت هایی از آن را نوشته ودر کلاس ارائه دهید.
5- تکالیف خلاقیتی :
در این نوع از تکلیف ، معلم از دانش آموزان می خواهد تا با استفاده ازتوانایی وابتکارشان اثر کاملاً جدیدی را ارائه دهند.
مثال :
- تغییراتی که می توان در خصوصیات اشیاء واشکال ایجادکرد
- ترکیب اشیاء با یکدیگر
- ارائه راه حل های جدید برای مسائل
- سایر استفاده هایی که می توان از وسایل اطراف نمود با کاربرد جدید
- (ساخت خانه با چوب های بستنی)
6- تکالیف پژوهشی :
این نوع از تکالیف ، با هدف تولید دانش توسط دانش آموز ، ارائه می گردد وامکان دارد فرصت بیشتری برای انجام وارائه نیاز داشته باشد .مثال : کدام دانه زودتر رشد میکند؟ عدس یا لوبیا
تعیین تکالیف درسی در ارزشیابی توصیفی
از معلم چه انتظاری در تعیین تکلیف برای دانش آموزان داریم؟
1- میزان آن متعادل باشد
(شوروذوق دانش آموز را از بین نبرد)
2- طول زمان انجام تکلیف متناسب با ویژگی های دانش اموزان باشد
(برای ابتدایی ،بیش از یک تا دوساعت نباشد)
3- تکلیف چند بُعدی باشد
(مهارتهای نوشتاری ، کاوشگری ، عاطفی و..را افزایش دهد)
4- در تعیین تکلیف به تفاوتهای فردی،علائق واستعدادهای دانش آموزان توجه شود.
آشنایی والدین دانش آموزان با نقش تکالیف درسی در ارزشیابی توصیفی
چه انتظاری در انجام تکلیف توسط دانش آموز باید داشته باشیم ؟
1- دانش آموزان بدانند میزان کمک والدین محدود است
(تکلیف خودشان است نه تکلیف والدین، پس نباید انتظار داشته باشند ، والدین تکالیف آنان را انجام دهند.)
2- مدیریت زمان در انجام تکلیف را فرا گیرند.
(به موقع شروع کنند ودر زمان مشخص به پایان برسانند.)
3- حضور والدین را دلیلی برای انجام تکلیف ندانند
( فقط زمانی که والدین هستند ، به انجام تکلیف نپردازند ووقتی آن ها نیستند به جای انجام تکلیف ، وقتشان را به بطالت بگذرانند.)
بازخورد پایانی
بازخورد پایانی
عنوان کتابی است که ضمن بیان چیستی ،چرایی بازخورد پایانی، به شکلی قابل کاربست و ساده ، چگونگی تکمیل گزارش پیشرفت تحصیلی- تربیتی ، شش پایه ابتدایی را آموزش می دهد

اهم وظایف دانش آموزان در ارزشیابی توصیفی
1ـ همکاری با معلم در تشکیل پوشه کار
(در این پوشه نمونه هایی از کارهای دانش آموزان قرار داده می شود تا با مراجعه به آن از میزان تلاش پیشرفت و موفقیت های خود آگاه شوند.)
2 ـ انجام تکالیفی که معلم در کلاس و یا خارج از کلاس متناسب با اهداف درس و توانایی دانش آموزان تعیین می کند.
3 ـ تلاش برای جبران ضعف های احتمالی با همکاری والدین.
4 ـ ابراز توانمندی ها ،مهارت ها و عملکرد خود در موقعیت هایی که معلم برای او در نظر می گیرد.
5 ـ حفظ و نگهداری پوشه کار.
چرا نظام ارزشیابی ، از شیوه سُنّتی(نمره ای)،به کیفی- توصیفی تغییر پیدا نمود؟

با توجه به موارد قبلی، نمی توانستیم از ارزشیابی سُنتی (قیاس فعالیت ها با نمرات کمّی)که امکان سنجش کیفیت های یادگیری در آن به صورت دقیق وجود ندارد، استفاده نماییم.
* با وجود ویژگی های دوره ابتدایی(که در موارد قبلی، به خدمتتان عرضه نمودم) و انتظاراتی که از مدرسه می رود ، امکان نداشت برای شناخت کودکان و کسب اطلاعات لازم ، از روش های محدود ارزشیابی سنتی ( نمره مدار) استفاده نمود
*برای رسیدن به اطلاعات کامل ، معتبر و دقیق درخصوص دانش آموزان به ویژه در یادگیری های آنان نیازمند ایجاد تغییر در روش های سنجش و ارزشیابی وجود داشته که ارزشیابی توصیفی با ورود خود به نظام آموزشی ما، به خوبی توانسته است از عهده این مهم برآید.

ویژگی های ارزشیابی توصیفی
در ارزشیابی توصیفی به جای دادن نمره به دانش آموز، از عبارت های کیفی که به بازخورد توصیفی معروف هستند.مثل: تلاش خوبی داشته ای ، موفق باشی . اگر دقّت کنی، با انجام تمرین بیشتر مشکل شما برطرف می شود و... استفاده می شود.
ارزشیابی توصیفی به زمان خاص محدود نمی شود این ارزشیابی در محیط های یادگیری فعالیت های خارج از کلاس و محیط زندگی نیز جریان دارد.
تلاش و رشد کودکان همانند موفقیت آنان ارزشمند است و فقط به موفقیت ها امتیاز داده نمی شود بلکه تلاش و پیشرفت نیز امتیاز دارد
برای جمع آوری اطلاعات دقیق تر وبیشتر از دانش آموزان ابزارهای ارزشیابی بسیاری وجود دارد که هر کدام کاربرد خاص خود را دارا می باشد. مانند: پوشه کار، آزمون های مدادی- کاغذی ، آزمون های عملکردی ، چک لیست مشاهدات و.....
در ارزشیابی توصیفی اصل بر ارتقا دانش آموزان بر پایه های بالاتر است مگر در موارد بسیار نادر و زمانی که دانش آموزان به دلایل خاصی به اهداف مدنظر نرسیده باشند
ارزشیابی توصیفی چیست؟

ارزشیابی توصیفی، شکلی از ارزشیابی تحصیلی-تربیتی است که در آن معلم با مشارکت فعال و دانش آموز و اولیای ایشان با استفاده از ابزار های مختلف به جمع آوری اطلاعات در زمینه تلاش ها، پیشرفت ها و موفقیت های دانش آموزان می پردازد و با طبقه بندی تحلیل و تفسیر اطلاعات به آنها کمک می کند تا بهتر یاد بگیرند و مشکلات یادگیری خود را به کمک اولیا و معلمان برطرف کنند.
هدف اصلی در ارزشیابی توصیفی بهبود شرایط یادگیری دانش آموزان با از بین بردن اضطراب های نامطلوب ناشی از برگزری امتحانات و بازخورد های عددی است.
ویژگی های ارزشیابی توصیفی
1- در ارزشیابی توصیفی به جای دادن نمره به دانش آموز از عبارت های کیفی مثل تلاش خوبی داشته ای، با تلاش به موفقیت رسیده ای، برای موفقیت باید بیشتر تلاش کنی، با انجام تمرین بیشتر مشکل شما برطرف می شود و ... استفاده شود.
2- ارزشیابی توصیفی به زمان خاص محدود نمی شود این ارزشیابی در کل جریان یادگیری، در فعالیت های خارج از کلاس و در محیط زندگی جریان دارد.
3- تلاش و دشد کودکان همانند موفقیت آنان ارزشمند است و فقط به موفقیت ها امتیاز داده نمی شود بلکه، تلاش و پیشرفت نیز امتیاز دارد.
4- همانگونه که یادگیری دانش آموزان در حوزه های مختلف و سطوح متفاوت است، سنجش و ارزشیابی آن نیز باید با استفاده از ابزار هایی باشد که بتواند این یادگیری ها را بسنجد. پوشه کار، آزمون ها، مشاهدات از جمله ابزارهایی است که در ارزشیابی توصیفی مورد استفاده قرار می گیرد.
5- در ارزشیابی توصیفی اصل بر ارتقای دانش آموزان به پایه های بالاتر است مگر در موارد بسیار نادر و زمانی که دانش آموزان دارای ناتوانایی های ذهنی باشند.
6- کارنامه دانش آموزان علاوه بر عملکرد درسی، عملکرد اجتماعی و عاطفی و جسمانی-فیزیکی را منعکس می کند.
ارزشیابی توصیفی با ویژگی های فوق راه کارهایی را برای برطرف کردن بخشی از مشکلات فراوری ارزشیابی تحصیلی ارایه داده است که در ادامه به آنها اشاره می شود.
بررسی عملکرد ارزشیابی توصیفی در پیشرفت تحصیلی مقاطع ابتدایی

ضرورت تحقیق :
1. فراهم آوردن محیط مناسب برای رشد فکری دانش آموزان
2.نظارت بر علاقه و اشتیاق دانش آموزان به یادگیری و سوق دهی مناسب به آن
3.ایجاد انگیزه و تشویق دانش آموزان در جهت ارتقاء پیشرفت تحصیلی
4.و....

آموزش درس و نمونه سوالات امتحانی فارسی پنجم دبستان | درس 2: فضل خدا
موصوف و صفت
موصوف و صفت
موصوف کلمه ای است که شخص یا حیوان یا شی ای با آن نامیده می شود مانند: " کتاب، یوسف، قلم "و صفت کلمه ای است که ویژگی و احوال موصوف را شرح می دهد مانند: " بزرگ، کوچک "
نکته: اسم های جامد همه موصوف هستند، یعنی اسم های جامد قابلیت صفت واقع شدن را ندارند و از میان اسم های مشتق، اسم مکان و اسم زمان و اسم آلت موصوف بوده و ما بقی صفت می باشند.
- در بین موصوف و صفت می توانیم حرف ی بیاوریم .
مانند :گل زیبا که می توان گفت: گلی زیبا.
در بین مضاف و مضاف الیه نمی توانیم ی بیاوریم .
مانند : کفش ستاره؛در اینجا نمی توان گفت کفشی ستاره .
- در بین مضاف و مضاف الیه می توان « این » و « آن » اضافه کرد
مانند : ساحل دریا:ساحل این دریا یا صاحب آن مغازه
در بین صفت و موصوف نمی توانیم صفت اشاره « این » و « آن » اضافه کنیم .
مانند :گل زیبا که نمی توانیم بگوئیم: گل این زیبا یا گل آن زیبا
- اگر کسره صفت و موصوف را برداریم و فعل است را به آن اضافه کنیم جمله ای معنی دار ساخته می شود.
مانند : مادر مهربان+ است که می شود مادر ,مهربان است.
اما مضاف و مضاف الیه چنین نیست .
مانند کیف سارا + است که می شود کیف, سارا است و جمله ما در این شکل درست نیست.
- همچنین اگر به صفت ، تر اضافه کنیم کلمه ی جدید معنی دار خواهد بود
مانند : کوه بلند که اگر به آن تر اضافه کنیم میشود کوه بلند تر که معنی می دهد. درحالی که اگر تر به مضاف الیه بپیوندد ، معنی نخواهد داشت مانند درکلاس تر که معنی نمی دهد

نمایشگاه استان شناسی
جهت آشنایی دانش آموزان با استان های مختلف کشو ربا همکاری معلمین مربوطه و خانواده های
محترم و دانش آموزان علاقمند در این زمینه نمایشگاه استان شناسی در ایام دهه فجر
در روز 21 بهمن در دبستان دخترانه صدف برگزار شد که برخی از مسولین اداره ناحیه 6 مشهد
و جمعی از مدیران محترم برخی مدارس در بازدید این نمایشگاه حضور داشتند
با تشکر و سپاس فراوان از دانش آموزان عزیزم که در این زمینه
با همکاری خانواده های محترم خود ما را یاری نمودند













ضرب المثل های پارسی
طرح شهروند خانواده
در این طرح دانش آموزان کتابچه هایی را در اختیار دارند که در هفت موضوع مختلف شامل :
1- بهداشت عمومی و فردی 2- همسایه داری 3- مراقبت از وسایل عمومی 4- حفظ محیط زیست
5- بازیافت مواد 6- میزبانی 7- ترافیک آشنا شده و به بحث و گفتگو درباره هر موضوع پرداخت و از تجارب خود وسایل را با کمک مربیان و اولیاء خلق می نمایند.
این طرح در تمام مدارس ابتدایی ناحیه 3 اجرا شد و حدود 130نفر از همکاران در این طرح همکاری داشتند . که در پایان دست سازه های آنان در نمایشگاهی جمع آوری و مورد بازدید علاقمندان قرار گرفت .
|
آزمایش علوم (آتشفشان)

مواد مورد نیاز:
6 پیمانه آرد ،2 پیمانه نمك ، 4 قاشق غذا خوری روغن ، آب گرم ، یك عدد بطری پلاستیكی، پودر لباسشویی ، رنگ غذا ،سركه
روش كار:
1- نخست مخروط آتش فشان را بسازیم. 6 فنجان آرد، 2فنجان نمك، 4 قاشق سوپ خوری روغن غذا خوری و 2فنجان آب را مخلوط كنید. مخلوط به دست آمده باید یكنواخت و محكم باشد(در صورت نیاز می توانید آب بیشتری اضافه كنید)
2- بطری پلاستیكی را در ظرف مورد نظر به طور ایستاده قرار دهید و خمیر تهیه شده را در اطراف آن به شكل یك كوه آتش فشان فرم دهید البته توجه داشته باشید كه آن را به طور كامل نپوشانید قسمت دهانه آن را برای اضافه كردن بقیه مواد خالی نگه دارید.
3- قسمت بیشتر بطری را با آب گرم پر كنید و مقدار كمی از رنگ قرمز غذا را به آن اضافه كنید.
4- 6قطره پودر لباسشویی به محتویات بطری اضافه كنید.
5-2قاشق سوپ خوری جوش شیرین به بطری اضافه كنید.
6-به آرامی سركه را به بطری اضافه كنید.

پروژه ی جابر بن حیان

راهنماي پروژه علمي جشنواره جابربن حيان به شرح ذيل مي باشد:
جدول زمان بندي پروژه طراحي و ساخت
مهماني جديد در جشنواره جابربن حيان و دريچه اي به جشنواره خوارزمي

با پروژه ی جابر بیشتر آشنا شوید
برای دانلود روی تصویر کنار موضوع کلیک کنید
چگونه یک پروژه را انتخاب وآن را کامل کنیم
برای دانلود هر موضوع روی تصویر کنار آن کلیک کنید.
موضوعات پیشنهادی
جدول زمانبندی پروژه ی آزمایش
نور و تجزیه آن
آزمایش
![]() |
وقتی نور سفید از منشور میگذرد، چه روی میدهد؟
دانش آموز عزیز روزت مبارک

سیزدهم آبان مصادف با روز دانش آموز بر همه دانش آموزان عزیز و اولیای مدارس
مبارک باد.
این کارت تبریکهای روز دانش آموز ، که توسط کودک سیتی طراحی شده است،
تقدیم می شود به همه دانش آموزان عزیزی که در مدرسه درس انسانیت و مهربانی
می آموزند.
آموزش جمع و تفریق کسرها
نوع فایل : pdf
حجم فایل : ۴۵۱ کیلوبایت
تعداد صفحه : ۲
برای دانلود بر روی آموزش جمع و تفریق کسرها ـ ریاضی پنجم کلیک کنید.
دانلود انیمیشن های علوم
برای دانلود هر کدام از انیمیشن ها روی آن کلیک کنید.
قافیه
قافیه:
به کلمات آخر ابیات، که آخرین حرف اصلی آنها، یکی باشد، قافیه گویند. مثلاً در بیت
زیر، کلمات «آغاز» و «باز»، کلمات قافیه هستند:
چند مثال دیگر:
نی حریف هر که از یاری برید// پرده هایش، پرده های ما دریدترکیب و عنصر و مخلوط

مولکول آب که یک نوع ماده ی ترکیب است.

ماده چیست؟
ماده: هر چیزی که دارای جرم باشد و فضایی را اشغال کند ( حجم) و از ذرات ریزتری به نام اتم یا مولکول تشکیل شده باشد (ماده) نامیده می شود.
ویژگی های ماده : جرم و حجم از ویژگی های هر ماده هستند از دیگر ویژگی های هر ماده این است که در میان ذره های سازنده ی ماده فضای خالی وجود دارد، ذره های سازنده ی ماده،پیوسته در حال حرکت و جنبش هستند و بین ذره های سازنده ی ماده ربایش وجود دارد.
حجم : مقدار فضایی که هر ماده یا جسم اشغال می کند ، حجم آن را مشخص می کند.حجم یک ماده مجموع حجم ذرات ان ماده و فضاهای خالی بین ذرات آن است. حجم را با واحدهای مترمکعب،سانتی مترمکعب اندازه می گیرند.حجم مایعات و گازها را با واحد لیتر هم بیان می کنند.
جرم : مقدار ماده ی تشکیل دهنده جسم را جرم می گویند.واحد اندازه گیری جرم ، کیلوگرم می باشد. جرم هر جسم به جرم مولکول ها و تعداد آن ها بستگی دارد.
وزن : وزن مقدار نیروی جاذبه ای است که از طرف زمین یا هر کره ی دیگر به جسم وارد می شود.بیش ترین وزن در کنار دریا می باشد و هر چه از سطح زمین دور شویم نیروی جاذبه کم تر و در نتیجه نیروی وزن هم کم تر خواهد شد.در سطح زمین وزن اجسام تقریبا 10 برابر جرم شان است. واحد اندازه گیری وزن ، نیوتن می باشد.
نیروی جاذبه ی ماه نیروی جاذبه ی کره ی زمین می باشد.
ساختمان مواد
همه ی مواد از ذره های بسیار کوچکی به نام اتم ساخته شده اند. اتم در زبان یونانی به معنای تجزیه ناپذیر است.
اتم کوچک ترین ذره ی هر ماده است که معمولا به صورت آزاد وجود ندارد بلکه به صورت ترکیب با اتم های دیگر است.
مولکول : کوچک ترین واحد سازنده ی هر ماده که خواص آن ماده را دارد و به حالت آزاد یافت می شود مولکول نام دارد. مولکول ها از اتصال دو یا چند اتم به یک دیگر به وجود می آیند.
دسته بندی مواد:
1- موا ساده (عنصر)
2- مواد ترکیب (مرکب)
3- مواد مخلوط
موا د ساده ( عنصر) : عنصر ماده ای است که ذره های سازنده آن اتم یا مولکول هایی هستند که از اتم های یکسان ساخته شده اند . اگر ساختمان ماده ای تنها از یک نوع اتم به کار رفته ویا اتم های سازنده ی یک ماده مثل هم باشند(یکسان باشند) و یا مولکول های آن ماده را نتوان به اتم های موا دیگر تجزیه نمو آن را ماده ی ساده(عنصر) می گویند.
دانشمندان تاکنون توانسته اند بیش از 109 عنصر را شناسایی کنند ولی از این میان تنها 91 عنصر در طبیعت یافت می شود و بقیه ی عنصرها در آزمایشگاه ساخته شده اند.
مواد ساده را می توان به دو گروه فلزها و نافلزها تقسیم کرد.
1- فلزها : مس،آهن،روی،سرب و... از فلزها هستند. فلزها سه ویژگی مهم دارند.: 1- سطح براق و درخشانی دارند.2- چکش خوارند یعنی به راحتی می توان آن ها را به شکل دیگری درآورد.3- رسانای جریان الکتریسته و گرما هستند.درمیان 109 عنصر شناخته شده 84 فلز وجود دارد. همه فلزها به جز جیوه در حالت عادی جامد هستند.
2- نافلزها: نافلزها در حالت جامد شکننده اند. بیش تر آن ها ظاهری غیر شفاف و نارسانا می باشند.(کربن تنها نافلز رسانای جریان برق است) مولکول هفت عنصر (نافلز)دواتمی است که عبارت اند از: هیدروژن ، اکسیژن ، نیتروژن، کلر،فلوئور(گاز) برم(مایع)ید(جامد)
گوگرد مولکول هشت اتمی و فسفر مولکول چهار اتمی دارد و مولکول گاز ازن از سه اتم اکسیژن ساخته شده است.
کربن عنصری (نافلز) جامد است که در طبیعت به دو شکل اصلی الماس و گرافیت(مغز مداد) یافت می شود که هر دو عنصر هستند و تنها تفاوت آن ها در طرز قرار گیری اتم هایشان می باشد.
مواد ترکیب : ترکیب ماده ای است که ذره های سازنده ی آن از اتصال دو یا چند اتم متفاوت ساخته شده اند. از به هم پیوستن دو یا چند ماده ی ساده یک ماده ی ترکیب تشکیل می شودکه این ماده با عناصر تشکیل دهنده ی خود هیچ شباهتی ندارد.مانند: آمونیاک(ترکیبی از هیدروژن و نیتروژن)، الکل معمولی(ترکیبی از کربن ،هیدروژن و اکسیژن).
خواص هر ماده ی ترکیب ،به نوع اتم های تشکیل دهنده ،تعداد اتم ها و شکل ساختمانی ترکیب (نحوه ی اتصال اتم ها) بستگی دارد.مثلا کربن دی اکسید و کربن مونواکسید هر دو از از اکسیژن و کربن تشکیل شده اند ولی تعداد اکسیژن ها در آن ها متفاوت است و این دو خواص متفاوتی دارند.
مواد مخلوط : اگر ذره های سازنده دو یا چند ماده ی مختلف با هم آمیخته شوند و خواص خود را حفظ کنند به آن مخلوط می گویند. مانند: خون،شیر، خاک،هوا و ...
مواد خالص : ماده ی خالص ماده ای است که اتم یا مولکول های سازنده ی ماده یکسان و از یک نوع هستند مثلا آب مقطر یک ماده ی خالص است زیرا تنها از مولکول های سه اتمی آب تشکیل شده است.
ماده ی ناخالص : بیش تر مواد موجود در طبیعت به صورت مخلوط هستند به طوری که شاید به ندرت بتوان یک ماده ی خالص مطابق تعریف علمی آن یافت خالص ترین ماده نیز همواره مقادیر بسیار ناچیزی از مواد دیگر به همراه دارد به این مواد همراه، ناخالصی می گویند پس همه ی مواد مخلوط، ماده ی ناخالص می باشند.
شناسایی ماده ی خالص : هر ماده ی خالص، دارای ویژگی های معینی می باشد که به ما امکان می دهد تا آن ماده را از مواد خالص دیگر تشخیص دهیم، حالت ظاهری ماده در دمای محیط (جامد،مایع،گازبودن)،رنگ،نقطه ی جوش،میزان رسانایی الکتریکی از جمله ی این ویژگی ها هستندکه به آن خواص فیزیکی می گویند. مثلا آب در دمای محیط(مایع)،رنگ(بی رنگ)،نقطه ی ذوب و انجماد(C 0)،نقطه ی جوش(C100) و رسانایی الکتریکی آن (بسیار ناچیز) است.
حالات ماده: مواد در طبیعت به سه حالت(جامد،مایع و گاز)وجود دارد.حالت یک ماده به چگونگی نیروهای بین مولکولی (ربایش مولکول ها)،نحوه یقرار گرفتن مولکول ها و میزان جنبش آن ها بستگی دارد.
1- حالت جامد: مولکول ها بسیار نزدیک به هم قرار دارند به طوری که فقط می توانند سر جای خود تکان بخورند و چون مولکول ها فقط می توانند در جای خود بلرزند،مواد جامد شکل هندسی مشخصی دارند.
2- حالت مایع در بیش تر مایعات ،فاصله ی مولکول ا نسبت به حالت جامد بیش تر است.به همین خاطر مولکول ها آزادتر هستند و می توانند بچرخند و روی هم سر بخورند ،شکل مشخصی ندارند،جاری می شوند و شکل ظرف را به خود می گیرند.در سطح مایعات در ظرف،در جایی که نیروی جاذبه وجود دارد ،افقی قرار می گیرد.
3- حالت گاز : فاصله ی مولکول ها از یکدیگر نسبت به حالت جامد و مایع ،بسیار زیاد است. در نتیجه مولکول های گاز تقریبا آزاد هستند و می توانند آزادانه به هر سمتی حرکت کنند.(تقریبا نیروی ربایش وجود ندارد).

تفاوت های نسبت و کسر
1- کسر واحد اندازه گيري دارد (۳/۵ کيلوگرم—۱/۸ من—۵/۶ متر). ولي نسبت
واحد ندارد.
2- کسر تقسيم کردن است ولي تناسب مقايسه بين دو چيز است.
3- دو کسر هر دو (صورت و مخرج) از يک جنس هستند ولي در نسبت خير.
4- کسر را نمي توان جابجا کرد (صورت و مخرج) ولي در نسبت جا به جايي وجود
دارد.
5- نسبتها را مانند کسرها نميتوان جمع، تفريق، ضرب و تقسيم کرد.
فقط در دو نسبت مشابه ميتوان نسبت هاي هر رديف را با هم جمع کرد.

پیام تبریک


آغاز مهر و طنین دوباره ی زنگ مدرسه و نسیم خوش تعلیم و تربیت بر
همه ی دانشآموزان و معلمان پرتلاش ، مهربان و مهرپرور مبارک باد





.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)








